Obrotomierz samochodowy z odczytem cyfrowym

Uniwersalny układ obrotomierza zrealizowany w technice analogowej, przeznaczony do zamontowania w samochodzie z silnikiem benzynowym (dwusuwowym lub czterosuwowym), z instalacją elektryczną z „minusem na masie” i tradycyjnym (przerywaczowym) układem zapłonowym. Jednoznaczny i wygodny odczyt odbywa się na 3 cyfrowym wyświetlaczu LED. Układ zmontowany posiada zakres pomiarowy od 100 do 7000 obrotów na minutę z rozdzielczością 100 obr./min. który to pokrywa przedział pracy wszystkich spotykanych w praktyce silników spalinowych. Dzięki wykorzystaniu popularnego układu przetwornika analogowo-cyfrowego ICL7107 obrotomierz zachował nieskomplikowany układ elektryczny oraz prosty w montażu jak i strojeni. Napięcie zasilające od 11 do 16VDV (12VDC z instalacji samochodowej)

Wykaz elementów:
R1,R3,R4,R5 – 4,7kΩ
R2 – 3,9kΩ
R6,R15 – 15kΩ
R7,R8,R9 – 10kΩ
R10 – 2,2kΩ
R11,R12,R13 – 680kΩ
R14 – 75kΩ
R16 – 68kΩ
R17 – 2,2kΩ
R18 – 1,2kΩ
R19 – 470kΩ
P1 – hel 10kΩ
C1 – 100nF
C2,C3,C4,C5 – 100µF/16V
C6,C11 – 10nF
C7,C8,C14 – 220nF/MKT
C9 – 470nF/MKT
C10 – 22nF/KC
C12 – 100pF/KC
C13 – 100nF/KC
C15 – 47nF/MKT
D1,D2 – BAT85
D3 – ZENER 3,3V
D4,D5 – 1N4148
T1 – BC238
T2,T3 – BC308
US1 – uA7805
US2 – CD4049
US3 – ICL7107
US4 – TK082

Schemat ideowy:

Obrotomierz samochodowy

Post Author: swistak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Potwierdz, że nie jesteś botem. *