Akumulator to kluczowy element każdego pojazdu, dostarczający energię do uruchomienia silnika i zasilania systemów elektrycznych. Regularne sprawdzanie stanu akumulatora może zapobiec niespodziewanym awariom i przedłużyć jego żywotność. Oto kroki, które należy podjąć, aby prawidłowo przetestować akumulator:
1. Przygotowanie do testu
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu:
– Przed przystąpieniem do testowania akumulatora, upewnij się, że pojazd jest wyłączony, a kluczyki są wyjęte ze stacyjki.
– Zakładaj rękawice ochronne i okulary, aby uniknąć kontaktu z kwasem akumulatorowym.
Narzędzia potrzebne do testowania:
– Multimetr cyfrowy lub analogowy
– Tester obciążeniowy (opcjonalnie)
– Szczotka druciana
– Klucze nasadowe
2. Kontrola wizualna
Inspekcja zewnętrzna:
– Sprawdź, czy na powierzchni akumulatora nie ma wycieków, pęknięć ani uszkodzeń mechanicznych.
– Upewnij się, że zaciski akumulatora są czyste i dobrze przymocowane. W razie potrzeby oczyść je szczotką drucianą.
3. Sprawdzenie napięcia spoczynkowego
Pomiar napięcia:
– Ustaw multimetr na zakres pomiaru napięcia stałego (DC) i podłącz czerwony przewód do dodatniego (+) bieguna akumulatora, a czarny do ujemnego (-).
– Odczytaj napięcie na wyświetlaczu multimetru. Prawidłowe napięcie spoczynkowe w pełni naładowanego akumulatora wynosi około 12,6-12,8 V. Napięcie poniżej 12,4 V może wskazywać na częściowo rozładowany akumulator.
Ogólnikowa tabela
Napięcie | Orientacyjny stan naładowania | Gęstość elektrolitu | Działanie |
12.70 V | 100% | 1,28 | Brak potrzeby działania |
12,60 V | ~90% | 1,26 | Brak potrzeby działania |
12,50 V | ~80% | 1,24 | Brak potrzeby działania |
12,40 V | ~70% | 1,22 | Brak potrzeby działania |
12,30 V | ~60% | 1,20 | Należało by naładować akumulator |
12,20 V | ~50% | 1,18 | Należało by naładować akumulator |
11,80 V | ~20% | 1,10 | Należało by niezwłocznie naładować akumulator |
10,50 V | 0-10% | 1,05 | Akumulator może być uszkodzony jednak spróbuj naładować |
4. Test pod obciążeniem
Użycie testera obciążeniowego:
– Jeśli posiadasz tester obciążeniowy, podłącz go do akumulatora zgodnie z instrukcjami producenta.
– Przeprowadź test, obserwując napięcie pod obciążeniem przez około 10-15 sekund. Napięcie nie powinno spaść poniżej 9,6 V w temperaturze 20°C.
Alternatywa: Test rozruchu silnika:
– Jeśli nie masz testera obciążeniowego, możesz wykonać test rozruchu. Poproś kogoś, aby uruchomił silnik, podczas gdy Ty będziesz obserwować napięcie na multimetrze.
– W trakcie rozruchu napięcie nie powinno spaść poniżej 10 V. Jeżeli napięcie spada znacznie poniżej tej wartości, akumulator może być zużyty.
5. Sprawdzenie stanu naładowania
Pomiar gęstości elektrolitu:
– W akumulatorach z możliwością dostępu do cel, możesz zmierzyć gęstość elektrolitu za pomocą aerometru. Prawidłowa gęstość elektrolitu powinna wynosić około 1,265 g/cm³ dla w pełni naładowanego akumulatora.
– W przypadku akumulatorów bezobsługowych, sprawdź wskaźnik stanu naładowania, jeśli jest dostępny.
6. Weryfikacja alternatora
Sprawdzenie ładowania:
– Uruchom silnik i ustaw obroty na około 2000 RPM.
– Ponownie zmierz napięcie na akumulatorze. Prawidłowe napięcie ładowania powinno wynosić od 13,8 do 14,4 V. Zbyt niskie lub zbyt wysokie napięcie może wskazywać na problemy z alternatorem lub regulatorem napięcia.
Podsumowanie
Regularne testowanie akumulatora to prosta czynność, która może zapobiec wielu problemom związanym z uruchomieniem pojazdu. Pamiętaj, aby zawsze stosować odpowiednie środki ostrożności i używać właściwych narzędzi. Jeśli masz wątpliwości co do stanu swojego akumulatora, skonsultuj się z profesjonalnym firmą zajmującą się sprzedażą jak i serwisem akumulatorów. Ten który mogę polecić na terenie Szczecina to Świat Akumulatorów na Gryfińskiej.
PS. zdjęcie to jeden z produktów który możecie nabyć właśnie w świecie akumulatorów.