sobota, 13 lipca
Shadow

Jak przetestować akumulator samochodowy?

Akumulator to kluczowy element każdego pojazdu, dostarczający energię do uruchomienia silnika i zasilania systemów elektrycznych. Regularne sprawdzanie stanu akumulatora może zapobiec niespodziewanym awariom i przedłużyć jego żywotność. Oto kroki, które należy podjąć, aby prawidłowo przetestować akumulator:

1. Przygotowanie do testu

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu:
– Przed przystąpieniem do testowania akumulatora, upewnij się, że pojazd jest wyłączony, a kluczyki są wyjęte ze stacyjki.
– Zakładaj rękawice ochronne i okulary, aby uniknąć kontaktu z kwasem akumulatorowym.

Narzędzia potrzebne do testowania:
– Multimetr cyfrowy lub analogowy
– Tester obciążeniowy (opcjonalnie)
– Szczotka druciana
– Klucze nasadowe

2. Kontrola wizualna

Inspekcja zewnętrzna:
– Sprawdź, czy na powierzchni akumulatora nie ma wycieków, pęknięć ani uszkodzeń mechanicznych.
– Upewnij się, że zaciski akumulatora są czyste i dobrze przymocowane. W razie potrzeby oczyść je szczotką drucianą.

3. Sprawdzenie napięcia spoczynkowego

Pomiar napięcia:
– Ustaw multimetr na zakres pomiaru napięcia stałego (DC) i podłącz czerwony przewód do dodatniego (+) bieguna akumulatora, a czarny do ujemnego (-).
– Odczytaj napięcie na wyświetlaczu multimetru. Prawidłowe napięcie spoczynkowe w pełni naładowanego akumulatora wynosi około 12,6-12,8 V. Napięcie poniżej 12,4 V może wskazywać na częściowo rozładowany akumulator.

Ogólnikowa tabela

Napięcie Orientacyjny stan naładowania Gęstość elektrolitu Działanie
12.70 V 100% 1,28 Brak potrzeby działania
12,60 V ~90% 1,26 Brak potrzeby działania
12,50 V ~80% 1,24 Brak potrzeby działania
12,40 V ~70% 1,22 Brak potrzeby działania
12,30 V ~60% 1,20 Należało by naładować akumulator
12,20 V ~50% 1,18 Należało by naładować akumulator
11,80 V ~20% 1,10 Należało by niezwłocznie naładować akumulator
10,50 V 0-10% 1,05 Akumulator może być uszkodzony jednak spróbuj naładować

4. Test pod obciążeniem

Użycie testera obciążeniowego:
– Jeśli posiadasz tester obciążeniowy, podłącz go do akumulatora zgodnie z instrukcjami producenta.
– Przeprowadź test, obserwując napięcie pod obciążeniem przez około 10-15 sekund. Napięcie nie powinno spaść poniżej 9,6 V w temperaturze 20°C.

Alternatywa: Test rozruchu silnika:
– Jeśli nie masz testera obciążeniowego, możesz wykonać test rozruchu. Poproś kogoś, aby uruchomił silnik, podczas gdy Ty będziesz obserwować napięcie na multimetrze.
– W trakcie rozruchu napięcie nie powinno spaść poniżej 10 V. Jeżeli napięcie spada znacznie poniżej tej wartości, akumulator może być zużyty.

5. Sprawdzenie stanu naładowania

Pomiar gęstości elektrolitu:
– W akumulatorach z możliwością dostępu do cel, możesz zmierzyć gęstość elektrolitu za pomocą aerometru. Prawidłowa gęstość elektrolitu powinna wynosić około 1,265 g/cm³ dla w pełni naładowanego akumulatora.
– W przypadku akumulatorów bezobsługowych, sprawdź wskaźnik stanu naładowania, jeśli jest dostępny.

6. Weryfikacja alternatora

Sprawdzenie ładowania:
– Uruchom silnik i ustaw obroty na około 2000 RPM.
– Ponownie zmierz napięcie na akumulatorze. Prawidłowe napięcie ładowania powinno wynosić od 13,8 do 14,4 V. Zbyt niskie lub zbyt wysokie napięcie może wskazywać na problemy z alternatorem lub regulatorem napięcia.

Podsumowanie

Regularne testowanie akumulatora to prosta czynność, która może zapobiec wielu problemom związanym z uruchomieniem pojazdu. Pamiętaj, aby zawsze stosować odpowiednie środki ostrożności i używać właściwych narzędzi. Jeśli masz wątpliwości co do stanu swojego akumulatora, skonsultuj się z profesjonalnym firmą zajmującą się sprzedażą jak i serwisem akumulatorów. Ten który mogę polecić na terenie Szczecina to Świat Akumulatorów na Gryfińskiej.

PS. zdjęcie to jeden z produktów który możecie nabyć właśnie w świecie akumulatorów.

5/5 - (2 ocena/y)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.